Treston Storage bins blog post header

Organisation ökar effektiviteten; Välj hållbara förvaringslådor för industriellt bruk 17.4.2023 |

I olika tekniska och industriella arbetsmiljöer, enligt lean-filosofin, måste varje objekt hitta sin egen plats. En viktig del för att upprätthålla ordningen är förvaringslådorna, där alla viktiga föremål lätt kan hittas med en överblick. För att öka effektiviteten, se till att du minimerar tiden som spenderas på att leta efter saker och se till att det är enkelt att lägga tillbaka även de minsta föremålen där de hör hemma. I den här artikeln kommer vi att stimulera dina tankar om valet av förvaringslådor. Lite organiserat arbete kan göra verksamheten betydligt effektivare och kan förbättra ergonomin och säkerheten på jobbet, för att inte tala om komfortnivån och företagets varumärke och image.

Behöver du nya idéer för att organisera din arbetsplats?

Kontakta säljteamet 

Treston Storage bins blog post image 1
Lagerlådor ger förvaring av små delar och enkla lösningar för plockning av bitar.

Så här kommer du igång med att välja en lagerlåda för industriellt bruk

En ren och organiserad arbetsplats stöder en effektiv och säker arbetsmiljö. Saker som ligger på fel ställen kan till exempel lätt orsaka snubbelrisk och öka tidsspillet. Det bästa beslutet att välja förvaringslådor fattas genom att observera aktuella processer och identifiera behov.

Treston Storage bins blog post image 2
Lådorna kan placeras på en vagn, arbetsbänk eller en hylla, och de flesta modeller har en bakdesign som gör att de kan monteras på en backskena eller ett backställ.

Att bestämma lagringsplatser i förväg hjälper avsevärt till att skapa en funktionell miljö

När du analyserar den nuvarande situationen kan dessa 7 frågor vara användbara:

  1. Vilka föremål är inte där de ska vara? 
    Finns det några saker i arbetsmiljön som lätt blir liggande? Det är bra att placera de mest använda föremålen på en ergonomisk höjd, så nära som möjligt till det arbete som utförs, medan de mindre ofta använda föremålen kan flyttas åt sidan. Att minimera onödiga eller överdrivet långa hämtningsavstånd främjar arbetseffektiviteten och minskar den fysiska arbetsbördan. Att bestämma lagringsplatser i förväg hjälper avsevärt till att skapa en funktionell miljö.

  2. Vilka föremål ska lagras och var?
    Finns det något onödigt i arbetsmiljön? Det kan också finnas för många av samma föremål. Det är värt att bli av med onödiga föremål för tydlighet och för att spara utrymme. Även om en plats lämnas tom kan det bidra till att öka komforten och tydliggöra utrymmets funktioner.

Prioritering

Användning

Plats

Låg

Mindre än en gång om året

Återvinn eller förvara längst bort

Låg

Ungefär en gång om året

Förvara längre bort

Medium

En gång om 2-6 månader

Förvara på en plats*, inte nära arbetsstationen

Medium

En gång i månaden

Förvara i en särskild enhet**

Medium

En gång i veckan

Förvara i en särskild enhet**

Hög

En gång om dagen 

Förvara i en särskild enhet** på arbetsplatsen eller ta med dig

Hög

En gång i timmen

Förvara i en särskild enhet** på arbetsplatsen eller ta med dig

* Förvara på en plats = Samma lagringsenhet (t.ex. en låda) kan innehålla flera olika artiklar.** Förvara i en dedikerad enhet = Samma lagringsenhet (t.ex. en låda) innehåller bara en typ av objekt.

När alla föremål har sina egna platser kan vem som helst sätta tillbaka dem där de hör hemma och upptäcka avvikelser.

  1. Vad är storleken på föremålen? Hur många av dem finns det?
    Genom att noggrant mäta godset samt hyllorna, skåpen eller nivåerna där kärlen ska placeras kan du undvika att köpa fel sorts kärl. Kartlägg också mängden varor från början. Obs: I en ergonomisk arbetsmiljö placeras tunga eller obekvämt formade föremål under armbågshöjd.

  2. Hur ska förvaringskärlen märkas? Behövs kärl i olika färger för olika typer av föremål i arbetsmiljön, eller räcker det med att märka förvaringskärlen? Har företaget en egen varumärkesfärg som ska användas? När alla objekt har sina egna platser kan vem som helst sätta tillbaka dem på sina egna platser och upptäcka avvikelser. Utbildningen av nyanställda går också smidigare när föremålen hittas på sina utsedda platser.

  3. Är föremålen rena eller smutsiga?
    Ska oljiga eller smutsiga föremål förvaras i förvaringslådorna? Till exempel är oljebeständighet en viktig funktion i verkstäder. Är föremålen tunga eller lätta?

    Packing storage system, BiOX bins
    Ska oljiga eller smutsiga föremål förvaras i förvaringslådorna? Till exempel är oljebeständighet en viktig funktion i verkstäder. Är föremålen tunga eller lätta?
  4. Ska lådorna användas i ett EPA-område?
    Det måste säkerställas att ESD-skyddade lådor väljs ut för EPA-områden. Trestons sortiment innehåller ett brett urval av ESD-förvaringslådor.  Läs mer om Trestons ESD-lådor.

  5. Är ansvar en viktig fråga för företaget? 
    Om företagets mål är att byta till mer ansvarsfulla material vid upphandling lönar det sig att kartlägga olika materialalternativ. Förutom traditionella plastlådor har Treston BiOX bioplastlådor, designade för industrin, kommit i vårt urval. Treston ReBOX lådor, tillverkade av återvunnen plast, är också ett ansvarsfullt val. 

Tänk på de miljövänliga alternativen

 

Behöver du nya idéer för att organisera din arbetsplats?

Kontakta säljteamet 

Wide selection of shelf bins

Lär känna Trestons förvaringslådor

Trestons lagerbackar

Backarna ger enkel åtkomst till de föremål som lagras i dem, eftersom produkterna kan ses genom den öppna fronten

Trestons lagerlådor

Behållarna staplas stadigt ovanpå varandra, inklusive de som är olika långa men har samma bredd. Raka sidor och avdelare från sida till sida, tillgängliga som tillbehör, säkerställer effektiv användning av utrymmet.

Lagring, plockning och smålådor

Vi har ett brett urval av förvaringslådor, allt från tunga förvarings- och hanteringslösningar till att organisera och använda mycket små delar och komponenter.

Vänta, produktinformation laddas…